14مارس 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله فناوری دیابت و درمان منتشر شده است، در گروه کوچکی از زنان مبتلا به دیابت نوع 1 که از سیستم پانکراس مصنوعی استفاده می کردند، چرخه های قاعدگی با تغییرات در سطح قند خون یا نیاز به انسولین، ارتباطی نداشت.

سیستم‌های پانکراس مصنوعی – همچنین به عنوان سیستم‌های تحویل انسولین حلقه بسته شناخته می‌شوند – ترکیبی از یک پمپ انسولین و یک سیستم پایش مداوم قند خون(CGM) هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و هدف آنها تحویل مداوم و مناسب انسولین بر اساس نیازهای بدن است. این سیستم‌ها از یک الگوریتم رایانه‌ای برای پیش‌بینی مقدار قند خون فرد استفاده می‌کنند و هر گونه تنظیمی را برای تحویل انسولین که ممکن است مورد نیاز باشد، پیش‌بینی می‌کنند. در حال حاضر، سیستم‌های تحویل خودکار انسولین به‌عنوان سیستم‌های حلقه بسته ترکیبی (HCL) به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند، زیرا برخی از عناصر وظایف تحویل انسولین را بر عهده می‌گیرند، اما همچنان به اطلاعات ورودی کاربران نیاز دارند. در حال حاضر، سیستم‌های حلقه بسته هیبریدی عمدتاً برای تنظیم خودکار سطوح انسولین پایه (بازال) طراحی شده‌اند، زیرا ترکیب حسگر CGM و انسولین مورد استفاده آنها نمی‌تواند تغییرات قند خون را در زمان صرف غذا تشخیص دهد و انسولین را برای کاهش قند خون، به‌اندازه کافی سریع تحویل دهد که برای زمان غذا کاربردی باشد. این بدان معناست که کاربران همچنان باید به صورت دستی دوزهای بولوس انسولین را در زمان صرف غذا بر اساس محتوای کربوهیدرات وعده غذایی خود و سایر عوامل، برنامه ریزی کنند.

با این حال، بسیاری از پروژه های تحقیقاتی در حال انجام، وجود دارند که هدف آنها نیز توسعه سیستم های حلقه بسته کامل است. این مطالعات معمولاً تعداد کمی از شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 را ثبت نام می‌کنند تا ببینند چه تعداد از عوامل مختلف بر کنترل قند خون و تحویل انسولین تأثیر می‌گذارند. هرچه محققان بتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد عواملی که بر نیاز بدن به انسولین و سطح قند خون تأثیر می‌گذارند، جمع‌آوری کنند، سیستم حلقه بسته ی کامل آنها، احتمالاً پاسخگوتر و دقیق‌تر خواهد بود. در این مطالعه، محققان به طور خاص علاقه مند به بررسی این بودند که چگونه چرخه های قاعدگی زنان ممکن است بر نیاز آنها به انسولین تأثیر بگذارد.

همانطور که در این مقاله آمده است، گروهی متشکل از 16 زن مبتلا به دیابت نوع 1 و میانگین سنی 31 سال در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان از یک برنامه ردیابی در تلفن های خود برای ضبط تمام مراحل چرخه قاعدگی خود استفاده نمودند. برای یک سیستم حلقه بسته هیبریدی، آنها از پمپ انسولینTandem t:slim X2  با فناوریControl-IQ (یک الگوریتم اختصاصی) و یک سیستمDexcom G6 CGM  استفاده کردند. سپس محققان چرخه‌های قاعدگی شرکت‌کنندگان را با قرائت‌هایCGM و تحویل انسولین به‌طور میانگین در طی 145 روز به ازای هر شرکت‌کننده، که به‌طور متوسط ​​شش دوره قاعدگی را شامل می‌شود، مقایسه کردند.

کنترل نسبتاً پایدار گلوکز در طول چرخه قاعدگی تجربه شد

در طول مدت مطالعه، میانگین سطح قند خون 24 ساعته ی شرکت کنندگان در مرحله لوتئال- مرحله ای که از تخمک گذاری تا شروع دوره قاعدگی طول می کشد - 165 میلی گرم در دسی لیتر بود. در طول دوره قاعدگی، میانگین سطح قند خون 24 ساعته شرکت کنندگان 161 میلی گرم در دسی لیتر بود و میانگین سطح قند خون روزانه ی آنها در بقیه چرخه، 159 میلی گرم در دسی لیتر بود. میانگین مدت زمان صرف شده در محدوده ی قند خون هدف آنها در دوره ی لوتئال 67 درصد، بردر دوره ی قاعدگی 69 درصد و برای بقیه چرخه 69 درصد بود. تحویل انسولین نیز در طول چرخه قاعدگی تغییر چندانی نداشت، با میانگین نرخ پایه 0.28واحد بر کیلوگرمدر هر سه مرحله. متوسط ​​نرخ انسولین بولوس روزانه 0.31 واحد بر کیلوگرمدر مرحله لوتئال و 0.29 واحد بر کیلوگرم در هر دو مرحله قاعدگی و بقیه چرخه بود.

محققان خاطرنشان کردند که شرکت کنندگان در مطالعه در طول چرخه قاعدگی خود کنترل نسبتاً پایداری از قند خون را تجربه کردند، که با تجربیات دنیای واقعی بسیاری از زنان مبتلا به دیابت نوع 1 که گاهی اختلالاتی در حساسیت به انسولین در رابطه با چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند، مطابقت ندارد. آنها حدس زدند که تحویل خودکار انسولین پایه که شرکت کنندگان در مطالعه دریافت کردند، می تواند دلیلی برای این تفاوت باشد - به این معنی که زنانی که از قبل کنترل قند خون بهتری دارند ممکن است کمتر دچار تغییرات بزرگ در حساسیت به انسولین مربوط به چرخه قاعدگی خود شوند. اما آنها نوشتند که مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیر یک سیستم حلقه بسته هیبریدی به ویژه بر روی زنانی که تفاوت های زیادی در کنترل قند خون در طول چرخه قاعدگی خود گزارش می دهند، مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/03/14/menstrual-cycle-not-linked-to-glucose-changes-with-artificial-pancreas/